tisdag 16 augusti 2016

Tävlingen över

I lördags hade vi en practice session i tävlingssalen för att se till att alla system fungerade som väntat.  Sedan såg vi invigningsceremonin. Den inleddes av en lasershow, som följdes av rysk folkdans, ryska sångare och flaggorna för alla de länder som deltog. Därefter kom en samling viktiga människor (bland annat Rysslands utbildningsminister och Tatarstans premiärminister) upp på scenen och tillkännagav att IOI 2016 hade inletts.

En gammal fin svensk tradition vad gäller vetenskapstävlingar är att försöka ta med sig godis in på tävlingen. Det brukar gå bra, men vissa år kräver mer lobbyarbete från ledarnas sida än andra. Detta år lyckades vi till slut få tillstånd att ta med godiset in i tävlingssalen genom att definiera godiset som maskotar. Därmed fick vi lämna godiset i tävlingssalen under practice session. Detta var tur, då det på GA(General Assembly)-mötet senare under dagen officiellt beslutades om att förbjuda medhavd mat i tävlingssalen.

På söndagen gick första tävlingsdagen av staplen, mer om det senare. Efter tävlingen gick vi tillbaka till boendet och spelade pingis, analyserade problemen, och spelade ännu mer brädspel.

Tävlingssalen precis innan tävling.
Med några andra lag.
På måndagen åkte vi på en exkursion i Kazan. Först åkte vi på en tur med buss för att se några olika platser i Kazan. Tyvärr förstod vi inte så mycket av vad som sades om platserna vi besökte på grund av guidens ganska tveksamma engelska. Därefter tillbringade vi någon timme på ett ställe där man kunde åka fyrsitsig cykelbil. Efter det avvek vi från resten av IOI-gruppen för att äta lunch på egen hand. När vi sedan kommit tillbaka till universitetet anordnades det någon sorts Rysk festival, där man kunde delta i aktiviteter såsom säckhoppning och ägglöpning.

Cykelbil.
Lunch på restaurangen efter cyklandet. Även enligt allmän konsensus resans näst bästa måltid!
Tyvärr vann Joakim detta race. Jag vill dock försäkra er läsare om att detta var enskild anomalitet och inte en del av generell trend.
På söndagen gick den andra och sista tävlingen av stapeln. Scoreboard finns här. Här är några av lagledare Simons kommentarer om tävlingen.

Efter den första dagen låg de svenska tävlandena relativt bra till. Joakim låg på 165 poäng, David på 142, Fredrik på 111 och Karl på 80. Gränserna för guld/silver/brons var aningen högre än Jockes/Davids/Fredriks poäng, respektive, men uppgifterna var svåra, och många hade väldigt liknande poänger. Mycket kunde med andra ord hända under dag 2.
Därefter kom den andra tävlingsdagen, med spänning in i det sista. Uppgifterna var enklare att ta poäng på (frånsett de sista 40 poängen på sista uppgiften, som bara en deltagare lyckades ta under tävlingen). Joakim lyckades lösa de två första uppgifterna fullständigt och tog 25 poäng på den sista, vilket ... tyvärr inte räckte för guldplats. Han hade rätt idé för 35 poäng till på sista, vilket hade gett ett guld, men hade inte tränat på algoritmen som krävdes sedan innan och misslyckades med implementationen. David lyckades efter en långsam start rycka upp sig och ta ett silver, och Fredrik tog ett stabilt brons. Även han var nära att gå upp en medaljplats - han hade rätt idé på den andra uppgiften, men lyckades inte bli klar med den inom tävlingstid. Karl placerade sig strax under bronsplats - han hade tog rejält med delpoäng, men hade behövt lösa någon av uppgifterna fullständigt för att få medalj.
Vi gratulerar deltagarna till starka prestationer och en väl genomförd tävling.

Gud förbarma sig över den stackars tävlingsprogrammerare som står i Joakims väg.

Sedan åkte vi på en till exkursion, den här gången till en "Dinosaur park". Tyvärr var inte parken riktigt så intressant som namnet skulle kunna få att tro; vi var nog minst ett decennium äldre än den tänka målgruppen och de stora plastdinosaurierna som fyllde parken såg ut att vara hafsigt utplacerade utan någon konkret plan. På den guidade visning vi fick i parken fick vi ta del av intressant information om dinosaurierna, såsom "Denna dinosaurie trodde man länge endast åt fisk. Sedan visade det sig att den även åt annat än fisk."

I morgon är det mer exkursioner, och i övermorgon avslutningsceremoni.